آیا در این سال (2022) تحصیل و کار در روسیه تصمیم مناسبی هست؟

یه سوال که به ذهن خیلی از متقاضیان تحصیل در کشور روسیه در این روزهای سال 2022 خطور می کنه اینه که آیا جنگ روسیه در اوکراین میتونه خطری براشون داشته باشه یا نه؟! حتی این موضوع باعث شده که خیلی از دانشجوها یکم با تردید یادگیری زبان روسی رو ادامه بدن یا اینکه این ذهنیت رو داشته باشن که منتظر پایان جنگ بمونن تا با خیال راحت به روسیه مسافرت کنن!

طبیعتا این یه نگرانی منطقی به نظر می رسه چرا که کشوری که درگیر جنگ هست ممکنه با شرایط غیر قابل پیش بینی روبرو بشه و شرایط زندگی رو برای ساکنین اون کشور پیچیده کنه. همچنین شاید در خبرها هم خوندین که چجور دانشجوهای ایرانی مشغول به تحصیل در اوکراین در پشت مرزهای این کشور تو یه شرایط سخت گیر افتاده بودن و این خودش به تنهایی باعث میشه بعضی از دانشجوها بیخیال یادگیری زبان روسی و تحصیل در کشورای روس زبان بشن! ولی بهتره قبل از تصمیم های شتاب زده ابتدا یکم شرایط سیاسی و اقتصادی کشورهای روس زبان رو بررسی کنیم و با مقایسه با شرایط مشابه یه تصمیم منطقی بگیریم.

اولین چیزی که باید در نظر گرفت اینه که شما تو کدوم کشور روس زبان میخواین تحصیل کنین؟ یعنی قصد تحصیل تو کدام یک از کشورهای درگیر جنگ رو داشتین. اگه شما میخواستین تو اوکراین تحصیل کنین که واقعا دیگه باید بیخیالش بشین! چون حتی اگر جنگ هم همین الان تموم بشه کشور اوکراین تا چندین سال درگیر مشکلات اجتماعی و سیاسی خواهد بود و از نظر من باید دنبال یه گزینه دیگه باشین!

ولی اگر شما قصد تحصیل در روسیه داشته باشین به دو دلیل می تونم بگم که با خیال راحت روی درستون تمرکز کنین و یادگیری زبان روسی رو ادامه بدین!

دلیل اول:

روسیه با وجود ضعف هایی هم که از خودش نشون داده باز هم یک قدرت اتمی و نظامی تو دنیا محسوب میشه و هیچ کشوری جرات درگیری با روسیه و زدن جرقه جنگ جهانی سوم رو نداره! برای همین داخل کشور روسیه همیشه آرامش و ثبات اجتماعی وجود داره و حتی محیط آرومی برای ادامه تحصیل محسوب میشه!

حتی میتونم یه مثال بزنم از شرایط ایران تو چند سال گذشته که با اینکه نیروهای ایران در خارج از مرزها درگیری هایی داشتن ولی در داخل ایران هیچ وقت با شرایط جنگی مواجه نشدیم! پس شرایط روسیه هم تغریبا به همین شکل هست. که اگرچه ارتش روسیه در خارج از مرزهای روسیه درگیره ولی داخل مرز روسیه آرامش وجود داره!

دلیل دوم:

با اینکه با تمام قربانیان این جنگ تعصف بار ابراز همدردی می کنم، ولی این جنگ ممکنه در آینده برای ایرانیا شرایط بهتری رو ایجاد کنه! از جمله مواردی که پیش بینی می کنم اینه که در آینده بخاطر تحریم های وارد بر روسیه که تا سالها پابرجا خواهد ماند، واحد پولی روبل روسیه در مقابل دلار به مرور ارزش خودش رو از دست می ده و این باعث میشه دانشجوها هزینه کمتری رو برای تحصیل و زندگی در روسیه پرداخت کنن و همچنین این تحریم ها ممکنه در سالهای آینده شرایطی رو به وجود بیاره که چون ارتباط روسیه رو با غرب کمتر می کنه بین ایران و روسیه روابط بانکی و اقتصادی بهتری ایجاد کنه و باعث ایجاد اشتغال بیشتر و راحت تر ایرانیا در روسیه بشه.

پس اگه شما قصد تحصیل در روسیه رو دارین روی یادگیری زبان روسی تمرکز کنین چون در نتیجه در این شرایط، تحصیل در روسیه حتی می تونه برای دانشجوها یه فرصت مناسب محسوب بشه!

به امید پایان هرچه سریعتر این جنگ و پایان مصیبت مردم اوکراین.