زبان روسی در کشور قزاقستان

زبان های قزاقی و روسی زبان های کاملا متفاوتی هستن و هر دو به عنوان زبان های رسمی کشور پانزده میلیون نفری قزاقستان محسوب می شن. البته با اینکه دولت قزاقستان برای گسترش زبان قزاقی تلاش های زیادی انجام می ده ولی با این حال زبان روسی در سطح جامعه و در گفتگوهای روزمره مردم قزاقستان به مراتب کارایی بیشتری داره. پس اگر شما قصد زندگی و فعالیت های تجاری در کشور قزاقستان رو دارید تمرکزتون رو روی یاد گیری زبان روسی بزارین تا علاوه بر ارتباط با مردم قزاقستان با مردم 14 کشور روس زبان دیگه هم بتونین ارتباط برقرار کنید.

در کشورهای استقلال یافته از شوروی سابق همیشه این نکته رو درنظر داشته باشین که اکثر مردم این کشورها در کنار زبان مادری خودشون زبان روسی رو به خوبی بلدن ولی با این حال در قزاقستان زبان روسی نسبت به زبان قزاقی کاربرد بیشتری داره چون در حدود 40 درصد از ساکنین این کشور پهناور روس تبار یا از کشورهای همجوار هستن و این باعث شده خود مردم بومی قزاقستان هم تسلط کافی به زبان قزاقی نداشته باشن. البته کمرنگ شدن زبان قزاقی دلایل دیگه هم داره از جمله اینکه به خاطر مرز طولانی با روسیه مردم قزاقستان از دیرباز با مردم روسیه ارتباط زیادی داشتن و همچنین این کشور نسبت به دیگر کشورهای آسیایی استقلال یافته از روسیه مدت طولانی تری، از زمان تزارها در اشغال روسیه بوده که این امر باعث شد مردم روس زیادی در شمال این کشور ساکن بشن.

هم اکنون نیز این کشور از لحاظ سیاسی فرهنگی و علمی ارتباط زیادی با روسیه دارهو پایگاه فضایی بایکانور که به خاطر شرایط مطلوب جغرافیایی این منطقه در زمان شوروی تاسیس شد هم اکنون در این کشور قرار داره که هنوز مورد استفاده کشور روسیه هست.