آیا یادگیری زبان روسی کار سختیه؟

بر اساس تجربه شخصی خودم وقتی مردم اسم زبان روسی رو میشنون کلی پیش زمینه فکری دارن. ازجمله اینکه این زبان سخت ترین زبان دنیاست یا یادگیری زبان روسی مشکلترین کاری هست که یک زبان آموز میتونه انجام بده. حتی بعضی وقتا با تردید میگن چجور زبان روسی یاد گرفتی؟ یا اینکه گرامر زبان روسی خیییییلی سخته!

ولی در برابر این این نظرات همیشه تو ذهنم تردیدهایی وجود داره که آیا این افراد تا حالا یاد گیری زبان روسی رو امتحان کردن؟ یا اینکه به چه روشی خواستن زبان روسی رو یاد بگیرن؟ و حتی مهمترین سوال من از این افراد اینه که به جز زبان روسی چه زبان های دیگه ای رو یاد گرفتن که زبان روسی رو با اون زبان مقایسه می کنن؟

البته همینطور که خودتونم میدونین خیلیا حتی زبان انگلیسی رو هم بلد نیستن و حتی با اینکه بیش از 20 سال از زمانی که شروع به یادگیری زبان انگلیسی کردن میگذره باز هم نمی تونن به این زبان صحبت کنن و جملاتی در حد:

“I AM BLACKBOARD” یا “I GO TO WINDOWS BY BUS” رو بلدن!! 😊

ولی با این حال هیچ وقت نمیگن که زبان انگلیسی سخته!!!

به هر حال نمونه های مثبت و موفق هم وجود داره ولی این مثالی که بصورت طنز نوشتم صرفا برای این بود که به شما بگم همه چیز به ذهنیت شما بستگی داره! چون اگه یادگیری یک زبان یا حتی هرکار دیگه ای رو سخت بدونین اون کار براتون عذاب آور هم میشه. پس اگه به زبان روسی به هر دلیلی علاقمند هستین مطمئن باشین که این زبان آسونترین و شیرین ترین زبان دنیا برای شما خواهد بود! و اگرهم هیچ ایده ای ندارین و فقط از سر کنجکاوی درباره تحصیل در روسیه این متن رو می خونین  کافیه این رو بهتون بگم که درصد کمی از دانشجویان در روسیه به خاطر یادگیری زبان روسی به مشکل جدی بر می خورن.

در نتیجه میخوام بگم که زبان روسی هم مثه هر زبان دیگه ای دارای بخش های آسون و سخت هست. مثلا یکی از بخش های راحت زبان روسی شمرده بودن و محکمی لهجه این زبانه که زبان آموزا راحت تر می تونن واژه ها و جملات رو تشخیص بدن و در مقابل این، زبان انگلیسی دارای لهجه های گوناگون هست که احتمالا خودتونم دقت کردین که هنگام گوش دادن به یه آهنگ انگلیسی یا تماشای یه فیلم انگلیسی زبان با اینکه ممکنه تموم واژه هاروبلد باشین ولی بدون زیرنویس یکم سخت می فهمین چی گفته میشه!

ولی یکی از مواردی که باعث میشه زبان انگلیسی راحت باشه اینه که اسامی و فعل ها دراین زبان صرف نمی شن، مثلا ما تو فارسی فعل رفتن رو صرف می کنیم (من می رم – تو میری…) ولی تو انگلیسی شما نیاز به این صرف ندارین( I go – you go …) البته به جز در سوم شخص مفرد، و برای همین بهترین راه یاد گیری این زبان اینه که شما مدتی رو توی یک کشور انگلیسی زبان بگذرونین تا مسلط بشین. ولی در مقابل این، یکی از بخش هایی که باعث میشه بعضی از افراد زبان روسی رو سخت بدونن (گرامر پادژ) یا صرف اسم در زبان روسی هست که بر اساس جنسیت در این زبان کاربرد داره و در نتیجه اسم همانند صرف فعل (که ما تو فارسی داریم) پسوند می گیره و صرف میشه و معانی مختلفی تو عبارات می گیره و این باعث میشه افرادی که گرامر صرف اسامی زبان روسی رو یاد نگرفتن با اینکه سالهاست تو یه کشور روس زبان زندگی می کنن نتونن زبان روسی رو خوب یاد بگیرن و همه جا از سختی زبان روسی میگن و افرادی هم که ایراد کار ایشون رو نمی دونن تجربه این افراد رو طوطی وار تکرار می کنن.

پس بر این اساس بسیار تاکید می کنم که قبل از مهاجرت به روسیه ابتدا گرامر این زبان رو یاد بگیرین تا اونجا به راحتی به این زبان مسلط بشین و اگر این مورد رو جدی نگیرین به احتمال زیاد وارد دسته افرادی خواهید شد که بعد از مدتها زندگی تو کشورهای روس زبان به هرکی میرسن میگن زبان روسی سخته!

شما به کمک یه استاد حرفه ای می تونین با تدریس خصوصی زبان روسی با گذروندن کمتر از 30 جلسه 90 دقیقه ای، بخش های مقدماتی A1 , A2 زبان روسی رو یاد بگیرین که تقریبا شامل 1500 واژه پرکاربرد و درک گرامر های صرفی اصلی زبان روسی میشه.

پس حتما برای یادگیری زبان روسی با صرف هزینه به نسبت کمی باید از اساتید با تجربه و ابزار مناسب استفاده کنین تا در کشورهای روس زبان از زیان های مالی و زمانی بسیار زیاد جلوگیری کنید.