در این پست میخوام با مثال ساده ای پادژ یا صرف اسم در زبان روسی رو به شما توضیح بدم.

یکی از دلیل هایی که افراد زبان روسی رو ممکنه سخت بدونن به خاطر این هست که اسامی و وابسته های اسم مثل صفت در زبان روسی شکل ثابتی ندارن و مدام در حال تغییر هستن! مثلا زبان آموزان در ابتدا متوجه میشن که حرف آخر اسامی مونث در زبان روسی معمولا A هست ولی در جمله های مختلف میبینن که حرف A با حرف های دیگه ای جایگزین میشه یا اصلا به کلی حذف میشه و این باعث سردرگمی اونا میشه و حتی باعث میشه معنی جمله هایی که حتی همه کلمات اون رو بلدن رو متوجه نشن!

البته این مشکل برای افرادی پیش میاد که سعی می کنن برای تدریس خصوصی زبان روسی هزینه ای نکنن و بصورت خودآموز یا در محیط سعی کنن روسی رو یاد بگیرن. البته ایده یادگیری زبان در کشور مقصد ایده خوبیه ولی مشکل اینجاست که زبان روسی یک زبان کاملا صرفی هست و شما حتما باید تئوری گرامر زبان روسی و مقایسه اون با زبان فارسی رو با استاد مجرب زبان روسی یاد بگیرین تا بتونین نحوه تغییرات واژه ها در زبان روسی رو درک کنید.

در کل اسامی در زبان روسی دائما در حال صرف شدن هستن و به این صرف اسم در زبان روسی پادژ می گن. و اصلی ترین کار مدرس زبان روسی این هست که در کنار آموزش تلفظ درست و واژه های پرکاربرد در کلاس های عملی تدریس زبان روسی، پادژ و معادل های معنایی اون با فارسی رو به زبان آموزان یاد بده.

در اینجا با معادل معنایی فارسی صرف کلمه روسی Карта (کارتا- P در روسی تلفظ “ر” دارد!) رو در پادژهای مختلف با هم چک می کنیم:

 

شماره

حالت صرفی معادل فارسی

معنی واژه به فارسی

صرف واژه روسی در پادژ

1

فاعلی

کارت

Карта

2

حالت اضافه

پیش کارت

У – Карты

3

متمم

به کارت

Карте

4

مفعولی

کارت را

Карту

5

ابزاری

با کارت

Картой

6

حرف اضافه

درباره کارت

О – Карте

پس همینطور که میبینید واژه کارت در زبان روسی در 6 حالت صرفی یا پادژ صرف میشه و دلیل این تغیرات هم حروف اضافه یا فعلا ها هستن. این صرف پادژ در اسامی زبان روسی رو همونطور که در بالا مشاهده کردین میشه با حروف اضافه فارسی معادل سازی کرد. خوشبختانه در زبان روسی این تغییرات پادژی ثابت هستن و به عنوان مثال اسامی مونث بر اساس این قانون پسوند های یکسانی می گیرن و همونطور که ما در زبان فارسی معمولا فعل هارو با پسوند های یکسانی صرف می کنیم، اسامی زبان روسی هم با پسوند های ثابتی صرف میشن که میشه به خاطر سپرد.

پس یکی از گرامرهای مهمی که در کلاس های تدریس خصوصی زبان روسی یاد می گیرین حفظ و درک این تغییرات اسم در زبان روسی هست که ممکنه در ابتدا سخت به نظر بیاد ولی به راحتی با کمک یه استاد حرفه ای زبان روسی میشه اونارو در کلاس های زبان روسی یاد گرفت.