معرفی راه آهن ترانس سیبری و شهرهای متصل به آن

برای بازدید از جاذبه های سیبری شما به یه هتل مجهز و متحرک نیاز دارین، یعنی قطارهای مسافرتی سیبری! زیرا که این مسیر بخشی از طولانی ترین سیستم کلاسیک راه آهن در جهان هست که مسکو رو به ولادی واستوک یعنی شرقی ترین شهر روسیه در ساحل اقیانوس آرام متصل می کنه یعنی مسافتی به میزان ده هزار کیلومتر که شامل 7 منطقه زمانی میشه! اغلب به خاطر فاصله طولانی بین شهر های سیبری، بیشتر مسافران از قطار به عنوان محل اقامت شبانه از یک مقصد به مقصدی دیگر استفاده می کنن. فقط کافی بدونین اگر با قطار سیبری بدون وقفه بخواین از مسکو به ولادی واستوک که شرقی ترین شهر روسیه هست برید باید مدت زمان 7 روز رو سوار قطار طی کنین! از این رو بعضی از این قطارها دارای خواب های درجه یک ، دو و سه است که بعضی از آنها حمام و دوش اختصاصی دارن و باعث میشن در هزینه بسیار صرفه جویی بشه. ساخت این خط راه آهن در سال 1891 به دستور تزار الكساندر سوم آغاز شد و توسط پسرش تزار نیكولاس دوم در سال 1916 به پایان رسید ، از این رو این خط به عنوان مسیر تزارها شناخته می شود.

همچنین در اینجا به معرفی شهرهای بزرگ که در این مسیر قرار دارن می پردازیم:

شهر کازان

بعد از مسکو اولین شهری که در مسیر راه آهن سیبری قرار  گرفته شهر کازان هست. یکی از شهرهای قدیمی روسیه در مسیر رودخانه ولگا با قدمت بیش از هزار سال که محل اصلی برخورد فرهنگ های آسیایی شرقی و غربی بوده یعنی جایی که شما می تونین مسجد های قدیمی و کلیساهای ارتودوکس روسی رو کنار هم ببینین! این شهر که در گذشته مرکز فرمانروایان تاتار مسلمان بوده بعد از اینکه به دست روس ها فتح میشه دروازه ای میشه که تزارهای روس بتونن به دشت های بی پایان سیبری دست پیدا کنن و مرزهای روسیه کنونی رو تشکیل بدن.

شهر یکاترینبورگ

این شهر در قرن 17 میلادی در زمان پتر کبیر بنیاد گذاشته شد و به افتخار همسیر او یکاترینا، یکاترینبورگ نامیده شد. در حال حاضر این شهر چهارمین شهر بزرگ روسیه با جمعیت یک میلیون و سیصد هزار تن می باشد و هم اکنون یکی از مهمترین مراکز صنعتی روسیه محسوب میشه. در گذشته به این شهر لقب دروازه شرق رو دادن. از جاذبه های این شهر جدا از کلیساهای رنگارنگ روسی میشه از موزه های گوناگون ، پارک های طبیعی و باغ وحش و اوكاناریوم نام برد.

نواسیبیرسک

بزرگترین شهر سیبری و سومین شهر پرجمعیت روسیه 1.600.000 نفر. این شهر نیز همانند بسیاری از شهرهای دیگر روسیه در اطراف رودخانه های این کشور بنا شده.قدمت این شهر در حدود 200 سال هست. از این رو بیشتر جاذبه های این شهر مربوط به ساختارهای مدرن مثله شهربازی اوكاناریوم باغ وحش و سالن های اوپرا و رستوران ها هست.

ایرکوتسک

شهری نه چندان بزرگ با جمعیت حدود 600 هزار نفر در نزدیکی دریاچه بایکال و مرز مغولستان که با مسکو 5 ساعت اختلاف زمانی داره. میشه گفت این شهر مقر اصلی صنایع آلومینیوم، صنایع شیمیایی و چوب روسیه هست. این منطقه که تغریبا قدمتی در حدود 400 سال داره در ابتدا مکانی بود برای کاوشگران طلا و به مرور به پایگاهی نظامی و زندان تبدیل شد و پس از آن نیزدهقانان زیادی به اونجا مهاجرت کردن. این شهر در کرانه رود آنگارا قرار گرفته و یکی از نزدیکترین شهرها به دریاچه زیبای بایکال هست.

اولان اوده

این شهر با جمعیت 400 هزار نفر یکی دیگر از شهرهای نزدیک به دریاچه بایکال هست. نام این شهر هم همانند بایکال یک واژه بوریاتی (زبان نزدیک به مغولی) هست و بیش از 30 درصد از ساکنان این شهر نیز مغول هستنن که این امر باعث شده جاذبه های قوم شناسی خاصی در این شهر قرار بگیره از جمله آیین سنتی این اقوام در مورد شمن باوری و بودایی.

خاباروفسک

شهری با قدمتی حدود 160 سال و جمعیتی نزدیک به 600 هزار نفر در فاصله 30 کیلومتری مرز چین.

ولادی واستوک

شهر بندری ولادی واستوک پایان مسیر طولانی راه آهن سیبری هست که در ساحل دریای ژاپن قرار داره و دسترسی به آبهای آزاد رو به روسیه میده. این شهر نیز حدود 160 سال قدمت داره که پایه گذاری اون نیز با ارتش روسیه شکل گرفته. در این شهر جاذبه های توریستی و شهری مختلفی وجود داره از جمله فانوس های دریایی، جزیره های روسی، پل های مدرن، موزه زیردریایی ها، و اوكاناریوم.